Fagyit hozott a Nyúl

Avagy az edző sem biorobot: íme a világ legfinomabb pisztáciás-aszalt kajszis fagylaltja. Kicsit offtopik, de végülis ünnep van.

A fagylaltgép az új szenvedély. Persze nem az igazán professzionális, csillióba kerülő kompresszoros, hanem a kis egyszerű, ami tízezer körül kapható, cserébe az egy literes tartály (becézve Ibrik) tizennyolc órát tölt el teljes terjedelmében a fagyasztóban azt megelőzőleg, hogy munkára fognánk. (Valami löttynek kell megfagynia a falában, és utána fagyott állapotban kibírnia azt a 30-40 percet, míg kikeveri a Csodát. No de ne fussunk előre.)

Bevallom, én a konyhában a tisztességes iparos vagyok. Ha van egy jó recept, legyártom, de sosem voltam az a boszorkánykonyhában bűvészkedős fajta. Nem érzem az összeillő ízeket és arányokat, a "trial and error" módszerből nekem bizony az error marad. Minden elismerésem a nighellásan a felfedezés örömében nyögdécselő ráérző kísérletezős szakácsoknak. Például sosem jutott volna eszembe, hogy a kajszi és a pisztácia tökéletes párost alkot. Vagy a körte és a gyömbér - ezt egy vitaminturmixból tudtam meg. (Úgy, hogy se a kajszi, se a körte nem leledzik amúgy a top10 kedvenc gyümölcsömben.)

A receptet ebből a könyvből vettem, David Lebovitz egy zseni. A fagylaltmassza kábé nettó hat perc alatt előkészíthető, a többit a gép végzi. Hozzávalók:

  • 15 dkg aszalt kajszi. A trükk benne, hogy - bár teljesen véletlenül - a DM-es Alnaturát vettem, és jobb bele, mint a gusztusosabban kinéző Kalifa. Ugyanis a lényeg az, hogy esszenciálisabbra összeaszott legyen, így intenzívebb az íze. Ne tévesszen meg a külső! (Még jó, hogy David ezt kihangsúlyozta a receptben, és igaza lett.) Az illusztráción balról a Csokito-kajszi.
  • 1,8 dl fehérbor, bármilyen. (A hűtőben ragadt egy nem annyira ízletes, legalább elhasználtam.)
  • 7 dkg héjazott natúr pisztácia. Na ez necces, elvileg létezik, de nem találtam. Tescós kimérős pisztáciát vettem, ami igaz, pörkölt volt, de legalább nem annyira sós. Amúgy ezzel is jó lett. Ha valaki megtalálja a natúrt, pisztáciát tisztítgatnia sem kell. (Oké, ezt nem számoltam bele a 6 percbe.)
  • 13 dkg cukor. Nálam nád, ez egészségesebb, bár nem annyira édes.
  • 2,5 dl habtejszín és 2,5 dl tej. A varázslat ebben, hogy laktózérzékenyek a megfelelő növényi alapúakkal is csinálhatják, nagy királyság.
  • Pár csepp citromlé (frissen cseppentve a legjobb)

Egy serpenyőben kicsit megmelegítjük a bort, beletesszük az aszalt kajszit (ezt picit összevágva), 5 percig hevítjük, majd félretesszük, hogy megszívja magát a borral és kihűljön. Közben kicsit felvágjuk a pisztáciát. Aztán a kajszis boros trutyit a cukorral, tejszínnel, tejjel, citromcseppekkel simára felmixeljük, a végén beledobtam a pisztáciát is, mert a mixer azt is szétszedi. És kész, mehet a fagyott Ibrikbe, ebben 30-40 perc alatt elkevergeti magát és elkészül.

Elvileg fagyigép híján a masszát fagyasztva, és közben 10-20 percenként  elővéve, kevergetve is hasonlót kapunk, mondjuk szerintem a habtejszín konstans kevergetéssel felhabosított állaga sokat dob az összhatáson, de valószínűleg anélkül is isteni lesz.

A fentiekből háromnegyed liter (750 ml) fagylalt lesz, szám szerint 2370 kcal a teljes adag, ami kábé megfelel a krémfagyis átlagnak. Szóval azért senki ne üljön neki és fogyassza el egyben - de ugye tudjuk, hogy kiegyensúlyozott étkezés és megfelelő mozgás mellett nem kell megvonnunk magunktól a finomságokat sem? Persze a mértéket ismerni kell.

Ja, és a végeredmény:

Nyami, nyami, uhhh.

Ha nem akarsz lemaradni a következő posztról, itt kérj értesítést:

 

2012.04.09. 12:00 - Szöszkeboszi

Címkék: fagylalt offtopic recept

10 komment



süti beállítások módosítása