Okostelefon appok 2: a Fitneszhaverom

Az edzéstervezésben, fogyókúrában, életmódváltásban a legfontosabb, hogy nyomon tudjuk követni a mindennapokat: mit eszünk, mit edzünk, ellógjuk vagy nem lógjuk. Ehhez az egyik legjobb naplózó alkalmazás a MyFitnessPal.

A tudatosan edzőknek és a fogyókúrázóknak mindenképp ajánlott naplót vezetni: ezek a folyamatok úgy "ráérzésre" nem igazán működnek. Az energiabevitelt és -felhasználást saccolni nem lehet, csak mérni. De azt gondolom, a naplózást mindenkinek érdemes legalább egy rövid időre kipróbálni, aki odafigyel rá, hogy mi zajlik le benne.  Merő érdekességből is megnézhetjük 1-2 hétig, hogy mit művelünk napi szinten, vagy miért rohangálnak fel-le akár a néhány kilók (még ha különösebben nem is zavar, csak rá akarunk jönni, mennyire félrelőttük a matekot néha).

A MyFitnessPal-ben egyrészt létre tudunk hozni egy profilt az alapadatokkal, korral, magassággal, kilóval. (Az alap profilban nem, de később mindenféle cm méricskélést hozzá lehet tenni.) Felvisszük a célsúlyt, a fogyás-gyarapodás kívánt mértékét, a tervezett napi nettó kalóriabevitelt. Jópofa benne, hogy számos dolgot maga felajánl és kikalkulál, de bármikor manuálisan átírható, ha nekünk más elképzelésünk van.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy ez egy naplózó alkalmazás, szóval nem arra való, hogy étkezési- vagy edzéstervet állít össze nekünk, mielőtt bárki számon kérné ezeket rajta.

A napi logolás alapvetően két részből áll: az étkezések és az edzések felrögzítéséből. Mindez gyakorlatilag naponta nem haladja meg az 1-2 sms küldésével azonos nyomkodásszintet. És mindig mutatja, hogy állunk (napi nettó cél, ennyit ettünk, ennyit edzettünk, ennyit ehetünk még):

Ami a legszuperebb a Fitneszhaverban, hogy az adatbázisában irgalmatlan mennyiségű adatot találunk. Azt ugyanis eddig nem említettem, de közösségi alapon működik ez is, aminek én ugyan sok hasznát ez esetben nem látom - tudjátok, egymás követése, üzenőfal, üzenetek, miegyéb -, de legalább a világ szinte minden étke és edzésfajtája fel van már rögzítve.

Ilyen a napi alap napló nézetünk:

Nagyításért katt!

Amit megeszünk...

Az étkezések esetében ez azt jelenti, hogy (1) vagy nagyon egyszerűen kikereshetjük az ételt, amit eszünk, (2) vagy valami nagyon hasonlót, amit már rögzítettek, (3) vagy ha magunk számolgatunk, akkor adhatunk a közösségnek és felvihetjük, avagy (4) van egy "csak kalória" bevitel funkció, ekkor nem kell magyarázni, mi az, csak eltároljuk az elfogyasztott kcal értéket magunknak.

Ha például az Ikeában üldögélünk, csak beírjuk a keresőbe, hogy Ikea, és az összes húsgombóc, ikea hot dog, desszertek és mi minden már ott figyel, és egy kattintással hozzáadjuk a menühöz. Sőt, át is írhatjuk a default 1 adagot, ha fél vagy épp két adagot fogyasztottunk el belőle. A hazai gyártású termékeken sem kell aggódnunk, vagy húszféle Túró Rudiból is választhatunk. A gyakran rögzített tételeket megjegyzi, és már keresés előtt felajánlja.

Hasznos, hogy napi szinten meg tudjuk nézni az összetevők szerinti tápanyagbevitelt is.
 

... és amit lemozgunk

Az edzések hasonló elven működnek. Tudunk hozzáadni kardio és erősítő edzést (bár némely mozgásformánál nem mindig világos, hova sorolja, de meg lehet találni azért). Ha kikeressük az adatbázisból, szintén felajánl egy alap időtartamot és felhasznált kalóriamennyiséget, mindkettő átírható. (Ha valakinek nincs pulzusmérője, a hozzávetőleges kcal is több, mint a semmi.) Létrehozhatunk saját edzést is (ha mondjuk van egy jól bejáratott és lemért tervünk, és azt ismételgetjük), és szintén keresés előtt felajánlja a leggyakrabban használtakat.

Mindez gyakorlatilag néhány érintőképernyős gombnyomás. Mindig aktuális kalóriaegyenlegeket számol, így azt is látjuk, mennyi mozgásterünk van még aznap, ha úgy érezzük, hogy muszáj még valamit enni. Avagy talán könnyebben elindulunk még egy fél óra kocogásra, ha látjuk, hogy utána felszabadul némi deficit, és belefér még az anyu elcsomagolt pitéje.

Összességében nagyon hasznos és könnyen használható applikáció, ha akár csak kicsit tudatosabban eszünk vagy edzünk tőle, már érdemes használni. Kalóriákat számolni frusztráló, persze, de könnyebb kiválogatni az adatbázisból, mint maguknak molyolni, ha nem létfontosságú, hogy 1-2 kcal-ra pontosan tudjuk. A hasraütésszerű becslésnél pedig mindenképp reálisabb. (A túlsúlyt nézegetni a tükörben meg még frusztrálóbb, azt hiszem.) Segít megtartani az arányokat, segít motiválni a céljaink eléréséhez.

Katt a nagyításhoz!Napi szumma nézet. Katt a nagyításhoz!

Pozitívum még, hogy cloud alapon működik, úgyhogy azonnal szinkronizálódik az adat, akár ha több kütyün használjuk, vagy akár ha csak telefont cserélünk, avagy weben (is) használnánk.

Negatívum, hogy néhol a praktikum érdekében túl leegyszerűsített (pl az étkezés kategóriák: reggeli, ebéd, vacsora, snack) Update: ezt weben keresztül be lehet állítani. Na tessék, még ez sem kifogásolhatom :) na de ezen túl lehet azért tenni magunkat. Aki virágocskákat, színes charthalmazokat és egyéb sallangokat szeretne, hogy érezze a szoftver dicséretét, buksisimi, ügyes voltál ma, az csalódni fog. A szoftver egy napló, zöld és piros számokkal, mínusz és plusz jelekkel. De annak nagyon szuper.

Androidra itt, iOS-re itt található. Ja, és ingyenes.

És a végére a legalapabb matek, újfent, a köz kedvéért:

  • étkezéssel bevitt kalóriamennyiség - lemozgott (munka+sport) kalóriamennyiség < napi lét alap energiafelhasználása: fogyunk
  • étkezéssel bevitt kalóriamennyiség - lemozgott (munka+sport) kalóriamennyiség > napi lét alap energiafelhasználása: hízunk
  • étkezéssel bevitt kalóriamennyiség - lemozgott (munka+sport) kalóriamennyiség = napi lét alap energiafelhasználása: stagnálunk

(Bővebben a fogyásról itt írtam.)

Ha nem akarsz lemaradni a következő posztról, itt kérj értesítést:

 

2012.05.15. 08:40 - Szöszkeboszi

Címkék: kütyü edzésnapló myfitnesspal fitneszapp

24 komment