2013. ápr 30.

A szexi magassarkú dög

írta: Szöszkeboszi
A szexi magassarkú dög

xray.jpgIlyenkor a jó idő beálltával tavasztól előkerülnek a magas sarkú cipellők: elegáns, csajos, szoknyához extra jól illik, ráadásul optikailag nyújtja a lábat is. Dögös. Ennyit az előnyeiről. (Pasik is olvashatják ám tovább, hátha van, akit felvilágosítanának a kérdésben...)

A hátrányok? Hogy egy dög, a javából.

Kezdjük azzal, hogy mivel a bokánk így a lábujjak vonala fölé kerül, a teljes test természetes tartását - vállak, csípő, gerincív - kimozdítja normál vonalából. Valahogy így:

posture.pngA fokozott gerincgörbületek így extra terhelést jelentenek a csigolyákra, ez a történet pedig messze visz, a hát-, derékfájdalomtól a gerincoszlopot érintő ártalmakon át a komolyabb betegségekig (kiboltosulás, porckorongsérv), pláne, ha több tényező is közrejátszik a folyamatos rossz tartás fenntartásában (pl. ülőmunka, gyenge tartóizomzat.)

Az előre helyezett testsúly egyes kutatások szerint 26%-kal nagyobb terhelést is róhat a térdízületre, amely fájdalmas ízületi kopáshoz (osteoarthritis) vezethet.

A vádli izmai erősebben dolgoznak (azaz összehúzódnak) a magassarkúban flangáláskor. Ha ez az állapot tartósan fennáll, jelentősen meg is rövidülhetnek, merevvé válhatnak. Mivel minden mindennel összefügg, a nem megfelelően ruganyos vádlitól lábfájdalom, csípő-, derék- hátfájdalmak is keletkezhetnek. Az Achilles-ín hasonló rövidülő hatásoknak van kitéve: ebből az is következik, hogy ha újra utána lapos sarkút húzunk, az ín a folyamatos nyúlás során begyulladhat.

Talán említeni sem kell, hogy a jóval instabilabb járás miatt nagyobb a bokasérülések (húzódások, ficamok, törések) esélye.

A cipőbe tuszkolva (főleg, miután a lábak előre csúsznak) a nagyujj és a második ujjunk felfekszik a cipő orrára, s a kis csontok olyan szinten deformálódhatnak, hogy mezítláb sem nyúlnak az ujjak ki többé. Ez a nem túl dekoratív kalapácsujj.

terheles.jpgA terhelés változása számokban:
7-8 cm magas sarok 76%-kal nagyobb terhelést ró a lábfejre (amely szegény persze szintén megkapja a magáét zúzódások, fájdalmak kíséretében). Ötcentis 57%-kal, 2-3 centis 22%-kal. A végeredmény: a fenti fincsi listából valami nem éppen szabadon választott kellemetlen mellékhatás, vagy azok összessége.

Mit tegyünk hát? Nem kell lemondani teljesen az alkalmanként hordott magassarkúról, de ne viseljük olyankor, amikor nem feltétlenül muszáj: például a troliról fel-leszállások közepette megteszi egy kényelmesebb utazócipő is, és ha senki nem látja az íróasztal alatt, akkor is cseréljük inkább irodai kényelmes benti cipőre. Ha fogadáson ácsorgunk benne, igyekezzünk odafigyelni a helyes tartásra. Bulizni, táncolni meg végképp ne ezt válasszuk.

Ja, hogy vékony hosszú combokat szeretnénk? A legjobb, ha optikai comb- és vádliformálás helyett edzünk úgy igaziból. És ha odafigyelünk, mit csinálunk, még az ízületeink is épek maradnak, nem beszélve a szép kiegyensúlyozott izomzatról. És a jó hír: ez a fajta esztétikum nem múlik el illúzióromboló módon, ha leszállunk a magas sarkakról...

A poszthoz az ötlet és az illusztrációk innen származnak.

Szólj hozzá

csajos anatómia light