2011. jan 15.

5+1 tévhit a mindennapokból

írta: Szöszkeboszi
5+1 tévhit a mindennapokból

Ezúttal összeszedtem néhány általános tévhitet, amikkel találkozom jártamban-keltemben. Élőben, kommentben, magazinokban és okos weboldalakon... Söprögessünk, söprögessünk.

"Ha jó sok hasizomgyakorlatot csinálok, lefogyok hasról."

A testünk egy nagy energiaháztartásként működik: nincsen lokális zsírégetés. Mint ahogy egyénileg változó, hova hízunk, ha felreppennek a plusz kilók - az is változó, hogy a szervezetünk mely területen kapaszkodó zsírraktárakból kezdi el kinyerni az energiát, ha megmozdulunk. Persze a hasizomgyakorlat is "égeti a zsírt" (valahonnan...), valamint erősíti a has izmait, ezzel együtt a törzsizomzatunkat is, szóval hasznos, kétség se férjen hozzá, de az úszógumit nem feltétlenül ez fogja legyilkolni. Oké, tegyük hozzá, vannak trükkök: például a vérbőségfokozó krémek, tekercselések befolyásolhatják a szervezet által felállított prioritás-sorrendet: de csak minimális mértékben.

"Futkosom fel-alá egész nap, nekem aztán nem kell sportolni."

Ajajaj. Egész blogot lehetne megtölteni ennek a cáfolatával. Mindenesetre ez a kiragadott példa arra jó, hogy említést tegyek az izmok működésének szofisztikáltságáról: háromféle módon nyernek energiát, mindegyik meghatározott játékszabályok szerint történik, például ha két rohanás között leülünk 1 percre, már teljesen más a fennforgás. (Egyszer ezt is megírom posztban, addig komment van róla...) A fel s alá futkosás technikailag ugyanúgy energiát éget, mint a puszta létünk, ennek mértéke azonban futkosás függvényében változik. Valamint az izmok használata valószínűleg kevéssé van fókuszban ahhoz képest, mintha dedikáltan sportolás közben odafigyelünk a történésekre. És sok nyűgünk épp azért alakul ki, mert a mindennapok tipikus mozgásában nem, vagy nem úgy használunk bizonyos izmokat. Szóval, a fel-alá rohangálás nem számít sportnak, maradjunk ennyiben.

"Nem akarok súlyokkal edzeni, mert nagydarab leszek."

Mint említettem feljebb, ennél egy fokkal bonyolultabban vagyunk összerakva. Az, hogy egyáltalán hetente hányszor nézünk rá azokra a súlyokra, már meghatározó a pankrátorrá válás szempontjából. Utána sem mindegy, hogy mekkora súlyt húzunk / nyomunk / emelünk, milyen ismétlésszámban, és mennyit pihenünk közte. A terhelés mértéke és az intenzitás más-más formáló hatást hoz ki az izmokból, na meg nem mindegy, hogy valaki Jason Statham alkatával indul neki, vagy egy hobbitéval. Amúgy meg a nők izmai (meglepő módon, hormonális okokból...) egyébként is nehezebben növekednek a férfiakéhoz képest. Csoffadtnak lenni meg nem egészséges, szóval tessék csak izomra is dolgozni.

"A súlyok emelgetése tönkrevágja az ízületeket."

Ez így ebben a formában... hm, féligazság. Az ízületek is erősödhetnek, és ez - csakúgy, mint a pálmák esetében - terhelés hatására történik. Azaz, ha valamilyen felépített szisztéma szerint edzünk súlyokkal (edzőteremben, kettlebellen, body pump és egyéb órákon...), akkor az izmokhoz hasonlóan az ízületek is adaptálódnak a feladathoz. Persze, ettől még a helyes kivitelezésre figyelni kell, hogy sérülés ne történjen! De általánosságban elmondható, hogy ezektől az erősítésektől kisebb baja lehet az ízületeknek, mint mondjuk az ún. high-impact azaz nagy becsapódással járó ugrálós gyakorlatoktól, ahol a teljes saját testsúlyunk landol a térd- és csípőízületen. 

"Hülye vagyok a koreográfiához."

Senki nem hülye a koreográfiához. Legfeljebb kevesebb képessége van rá, nem tud/akar annyira összpontosítani, lusta többször eljárni, hogy fejlődjön benne, vagy nem olyan oktatónál járt, aki logikusan tanítja meg a tudnivalókat. Ha kifogás kell, hogy ne járj koreografált órára, ne hülyézd le magad, hanem nyugodtan menj más jellegű sport irányába (én is ezt teszem...), vagy ha bosszant, hogy nem megy elsőre, próbálj ki más edzőnél másik órát, és ha a fejlődés leghalványabb jelét látod, tarts ki néhány alkalomra. Csakazértis.

Bónusz: "Ha fogyni akarunk, este 6 után ne együnk."

A szervezetünk az alvás során regenerálódik, lelassul az anyagcsere, kevesebb energiát használunk el. Ezt a folyamatot emésztési és egyéb feladatokkal megzavarni részünkről sem jófejség, szóval nem csak a fogyás, hanem a minőségi pihenés miatt sem ildomos esti nagy zabálásokat tartani. Ettől függetlenül a 6 órához semmiféle misztikus varázslat nem kapcsolódik: a helyes meghatározás az ágyba vonulást megelőző 3-4 óra. Ha éjféli madár vagy, nem kell hattól koplalni. Persze ez sem segít azon, ha a nap folyamán ész nélkül és egészségtelenül étkezünk. Ja és amúgy az alvás tényleg elősegíti a fogyókúrát, tudtad?

Szólj hozzá

vélemény fitness anatómia light