2010. nov 25.

Fittsajtószemle

írta: Szöszkeboszi
Fittsajtószemle

Az elmúlt hónapban amerikai és brit tudósok jó pár, egyébként evidenciaszámba menő tényt megerősítettek, csak hogy egészen biztosak lehessünk bennük. Hiába, nekik is élniük kell valamiből, vagy csak évvégével gyorsan elköltendő büdzsék vannak. Lássuk.

1. Azok, akik rendszeresen sportolnak, kevesebbszer, és akkor is enyhébb lefutással küzdenek megfázással. Átlagosan feleannyi ideig küzdenek a betegséggel a hetente többször sportolók, és 31-41%-kal csökkent is náluk a megfázás előfordulási gyakorisága. Azon kívül, hogy persze örömködünk, meg tudtukmieztjól, számszerűsíthető oka is van ezeknek a híreknek, az USÁban ugyanis éves szinten 40 milliárd dollár azaz nyolcezer milliárd forint kieső pénz ez a gazdaságnak. Csak a megfázás. (Forrás itt.)

2. Miért sportoljunk? (Ezúttal a britek szerint.) Mintegy két tucat fizikai és mentális betegség megelőzhető a rendszeres sportolással, köztük a keringési zavarok, stroke-ok, bizonyos ráktípusok, csontritkulás, 2-es típusú cukorbetegség, depresszió, túlsúly, magas vérnyomás, erekciós problémák, időskori elmezavar. A kulcs a mozgás és az egészséges étkezés, illetve borzasztó fontos, hogy a középkort elhagyók ne (meg, gondolom én, az épp belépők se) hagyjanak fel az aktív mozgással. "Úgy tűnik, a testünk úgy van megalkotva, hogy csak bizonyos mennyiségű fizikai aktivitással működjön megfelelően." - ez nagyon tetszik. Ki is emelem.

3. Az amcsik - meglepő módon a Tel Aviv-i Egyetemmel karöltve - azt vizsgálják, hogy vajon a zsírsejtek zsírtermelését befolyásolja-e a konkrét fizikai terhelés... Elméletben próbálják egyelőre levezetni azt, hogy a csontot és izmot alkotó sejtekhez hasonlóan a zsírsejtek is szabályszerűségek szerint működnek-e teher alatt. (Mert ugyebár pl. az űrhajósok csontozata is satnyul a gravitáció mint terhelés nélkül, az izomsejtek terhelés alatti pálmanövekedése meg itt az olvasóknak azt hiszem, elég világos...) Egyelőre virtuális zsírsejteket vizsgálnak számítógépes modellel, hát sok szerencsét.

4. A kedvenc hírem: tanulságok az önképről. Mi nők hajlamosak vagyunk kövérnek hinni magunkat. Vagyis azt hinni, hogy kövérnek hisszük magunkat. De nem. A vizsgált (észak-amerikai, és a kontinensen belül is kissé öööö egyszerűnek titulált texasi) berkekben ugyanis a felmérésben résztvevő kövér nők 25%-a simán azt hitte magáról, hogy ő normális ("Apjuk szerint van mit fogni..." esete, gondolom én...); míg a normál nők 16%-a hitte magáról, hogy túlsúlyos. Persze, ebben a görbe (homorú?) tükör a kisebb tragikum, a nagyobbik az, hogy a vizsgálat annak rendje s módja szerint kihozta, hogy a magukat normális súlyúnak vélő hölgyeknek egyáltalán nem jött a flash, hogy a túlsúly-megelőző programokban bármi keresnivalójuk lenne. Cserébe a 16% kövérképzetesek 4-5-ször nagyobb gyakorisággal fordulnak fogyasztószerekhez, tablettákhoz, csodakotyvalékokhoz.

Kedves Hölgyeim, egy jó minőségű tükör és egy mérleg azért legyen a háztartásban, tévképzetek ellen.

5. Végül de nem utolsósorban az Amerikai Sportorvosi Főiskola megállapítása szerint a Pilates trendiségének leáldozott, és az új menő a bootcamp. Ez - mint a neve is mutatja - a kiképzőtáborok mintájára alkotott gyors, hatékony izomfejlesztési metódus, persze fitneszesített fogyasztható formában. Maguk a megkérdezett edzők is elismerik, hogy relatív olcsósága és gyorsan felmutatható eredményei miatt jön/jött divatba. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, nem vagyok én semmi jónak, újnak az ellenzője, de ez nekem megint kicsit a spanyolviasz újracsomagolásának tűnik, hogy egy halom ember rohamszerűen menjen egy rakat rohamszerűen kiképzett edző óráira. Majd meglátjuk, úgy sejtem, ez a trend kis medencénkbe még később érkezik - előbb érkezzen ide a Pilates "trendiségének" a hulláma, kis késéssel :)

 

Szólj hozzá

sajtótermés