2010. sze 08.

Egyensúly és szimmetria

írta: Szöszkeboszi
Egyensúly és szimmetria

A centik, kilók és tricepsz-kerületek után most essék szó egy jóval megfoghatatlanabb kategóriáról. Arról, amelyben a Pilates igazán csodákra képes: a balansz. Bár van sok-sok klassz mozgásforma, amik átmozgatnak, meg fogyasztanak, meg izmosítanak, meg keringetik a csít, de a Pilates az az Egy Mozgás Mind Felett, ami ebben a nem túl egzakt kategóriában mindent üt. (A címben egyensúlyt és szimmetriát emlegetek - a dupla fordítás oka, hogy eredetiben az angol "balance" kifejezés pontosabban lefedi mindkét jelenséget, amit értünk alatta.)

Az egyensúlyérzék az a képességünk, amit gyermekként még önkéntelenül fejlesztünk - létezik olyasvalaki, aki ne ment volna végig egy keskeny fal tetején, vagy futott át brahiból a libikókán? -, majd szépen évtizedekre elfeledkezünk róla, időskorban pedig rohamtempóban kifogyhatunk belőle, ha nem vigyázunk. Az egyensúlyérzék tesztje borzasztó egyszerű: csukd be a szemed, és állj fél lábon. (Ekkor vizuális és fizikai kapaszkodók híján a belső fül átveszi az irányítást.) Ha kevesebb mint 15 másodpercig bírod eldőlés nélkül, komoly egyensúlyzavaraid vannak. Ha 30 másodpercnél tovább, akkor az egyensúlyod a kívánatos állapotban van. A Pilatesben számos olyan gyakorlattal találkozhatunk - állásban végrehajtva, avagy labdák segítségével -, amelyekkel az egyensúlyérzék fejleszthető.

 Neki speciel megy...

A szimmetria úgy vész el az évtizedek alatt testünkből, hogy szinte tudatában sem vagyunk. Elkezdünk bal vagy jobb kézzel nyúlni a zenélős játék után, majd kialakulnak a mindennapos rutinok, hogy melyik oldalon hordjuk az iskolatáskát, melyik karunk bírja el jobban a bevásárlózacsit, melyik vállunkhoz szorítjuk a telefonkagylót, ha nincs szabad kezünk... A napi használatban ezek a beidegződések alakítják aztán (különbözőképpen) testünk két oldalán az izmok erejét, a csontok deformálódását, az ízületek igénybe vételét - és már fiatal felnőttként egy úgynevezett "kiegyensúlyozatlan állapotba" kerülünk. Ez meglátszik a testtartáson, a végtagok formáján, meg azon, hogy melyik csípőízület kattog hamarabb... és a sort folytathatnánk napestig. Kevés olyan mozgás van, ami képes ennek a "kiegyensúlyozatlan állapotnak" a továbbromlását megakadályozni, és az eddigi károkat a lehetőségekhez mérten visszafordítani. A Pilates ilyen.

A balanszra nincsen megfelelő SI mértékegység, az egyszeri ember a mindennapokban nem  konkrétan azt veszi észre, hogy vacakabb az egyensúlyérzéke, vagy nélkülözi a szimmetriát a testfelépítése, testhasználata... a közérzeti zavart, a fájdalmakat, a kényelmetlen állapotot érzékeli csupán: és aztán a Pilatesnek köszönhetően az ugrásszerű javulást az életminőségben - nem csak fizikai szinten.

Ahogy Joe Pilates írta anno: "A test jólléte, az elme nyugalma és a lélek békéje megfizethetetlen annak, aki mindezeket magáénak tudja, [a Pilates módszer által] a kiegyensúlyozott test, elme és lélek egyedi szentháromsága megvalósítható."

 

Szólj hozzá

balance hét idézete joe pilates mijazapilates