2010. máj 15.

A Pilates oktató és a lelkiismeret

írta: Szöszkeboszi
A Pilates oktató és a lelkiismeret

A minap reggel majdnem leszólítottam egy pasit, aki a Gellérthegyen kocogott. Meglehetős lelkiismeret-furdalásom van, hogy nem tettem. Ha megállítom, valami ilyesmit mondtam volna neki:
"Szia hello, bocsi, Pilates oktató vagyok és értek valamicskét a gerinchez, lehet, hogy nem a legjobb ötlet így kora reggel a frissen diffuzionált porckorongjaiddal végigvágtatni a betonon... :)"

Csak egy rövid és érthető magyarázat arról, miért nem nyerő kora reggel aktívan mozogni, különösen olyan sportot, ami fokozottan terheli a gerincet:
A gerincoszlop - mint az köztudott - csigolyákból áll, többek között ezek formája és elhelyezkedése hivatott a testünk mozgását koordinálni, illetve "elszenvedi" a bármilyen (hétköznapi vagy sport) mozgásból fakadó terhelést. Utóbbit pontosabban nem a csigolyák teszik, hanem a csigolyák közötti porckorongok, amelyek felépítésbeli jellemzője, hogy pihenőidőszakban (éjszaka, alváskor, amikor minimálisan terhelődik a gerinc) nedvességet vesznek fel (diffúzió útján), mondhatni "feltöltődnek". Ezért figyelhető meg az, hogy reggel a testmagasság 1-2 cm-rel magasabb reggel, mint este... Tehát, a napi terhelést a porckorongok felfogják, természetesen szivacsmód közben folyamatosan veszítenek a nedvességből, amit következő éjszaka pihenéssel pótolni kell. Logikus, hogy ha kora reggel sportol az ember, ráadásul balga módon betonon fut, a porckorongok terheléscsökkentő képessége már nap elején rendesen igénybe lesz véve, ami nem túl vidám kilátásokkal kecsegtet a napközbeni normál üzemmódhoz sem...

 Természetesen ez nem zárja ki a könnyű reggeli tornát, nyújtást - ha valakinek igénye és ideje van rá - a test "beindítása", az idegrendszer élénkítése, a szív és tüdő működésének serkentése végett. De kímélő módon, hogy maradjon valami a nap teljes hosszára is az egészséges normál működésre. Vagy ledőlünk egy pár órára utána, az is működhet.

Szólj hozzá

futás anatómia light