2010. okt 05.

9 tipp az életmódreformhoz

írta: Szöszkeboszi
9 tipp az életmódreformhoz

Ez a cikk úgy készült, hogy a Life & Style, a HVG Online magazinja felkért, hogy írjak egy sorozatot fitnesztémában. Mivel azonban a fitnesz nem jár egyedül, sőt, ajánlott életmódszinten beleilleszteni az életünkbe, előbb mégiscsak egy általánosabb életmódreform-segítő (van ilyen szó?) írás készült el, ez lenne ő.


(Megj.: Azt mondta a szerkesztő, hogy a számos címeket jobban szeretik az emberek, így megírtam a cikket, majd megszámoztam a bekezdéseit, hát így lett 9. A 9 jó szám.)

 

Szeretnél formásabb, egészségesebb és kiegyensúlyozottabb lenni? A jó hír, hogy mindez csupán elhatározás kérdése! Ha elszántad magad, és a lenti útmutatót követve a tettek útjára lépsz, a siker nem marad el.

Ne legyenek illúzióid: a teljes életmódváltás kitartást és sok-sok odafigyelést követel, azonban sokkal kevesebb lemondással jár, mint hinnéd. A leggyakoribb hiba, amit az erre vállalkozók elkövetnek, hogy apránként, kis lépésekkel szeretnének haladni – az óvatosság azonban könnyen megfutamodáshoz vezet, ráadásul ha több területen lépsz egyszerre a “hadszíntérre”, a hatás is gyorsabban jelentkezik – ez pedig még inkább megerősíti kitartásodat. Lássuk hát a stratégiát:

(És tőlem szokatlan módon itt most lapoznod kell. Nyomj a tovább-ra. Emitt jobbra lent.)

1.Tűzd ki a megfelelő célokat! 

Először kívülről tekints végig magadon: állj bátran a tükör elé, és mérd fel reálisan, min változtatnál. Felejtsd el a címlapok, kifutók és mozifilmek sztárjainak idomait, önmagadat lásd, de szigorúan határozd meg, mi legyen az akcióterv: az adottságaid tekintetében izmosítanod kellene, formálódni, zsírpárnákat eltüntetni, vagy feszesíteni? A céljaid kitűzéséhez fontos, hogy tudd, mire kell “mozdulnod”!

Majd gondolatban menj végig belülről a testeden. Mérd fel, mi fáj! Az emberek többsége már döbbenetesen korán, alig a harmadik iksz tájékán fájdalmakkal él: hát- és derékfájás, itt-ott kikopott porcok, régi sérülés utáni rövidült szalagok, rendetlenkedő ízületek. Emellett mindennapos gyilkos kellemetlenségek lehetnek az emésztési és légzőszervi panaszok. Ezek nagy része mozgással mind-mind megszüntethető. (Természetesen komolyabb problémával meglátogattad már a szakorvost, ugye!?) Szükségtelen fájdalmakkal nem lehet minőségi életet élni!

2. Mozdulj rá az akcióra!

A külső-belső céljaid ismeretében térképezd fel, milyen jellegű mozgásformákra lenne szükséged. Szerencsére sportok teljes skálája áll már a rendelkezésedre: a zsírégető tornáktól a gerinctornáig, a kardio jellegű állóképességnövelőktől az erősítő edzések garmadájáig. Érdemes többféle mozgásba is belekóstolnod: ha változatosan mozogsz, kevesebb az esélye, hogy megunod, ráadásul a testednek is jót teszel az egymást kiegészítő mozgásprogramokkal: például a zsírégető vagy kardio mellé beiktatott, nyújtásokkal teli jóga vagy Pilates igazán jó választás. Ha nem tudsz eligazodni a kínálat dzsungelében, érdemes fitnesz szakember segítségét kérned: tévhit, hogy “luxus” és megfizethetetlen – sőt, a díjának többszörösét költheted el akár 2-3 hónap alatt belépőkre és bérletekre úgy, hogy nem is biztos, hogy a neked kellőképp hatékony edzésprogramot űzöd. Tájékozódj, kérj segítséget, és ami a legfontosabb: addig próbálkozz, míg megtalálod a neked testhezálló és szerethető mozgásformákat, mert csak azokban lehetsz hosszútávon kitartó.

3. Szerezz szövetségeseket!

A magányos partizánok dolga mindig nehezebb. Ha lehetőség adódik rá, az életmódreformodba próbáld meg bevonni barátaidat vagy párodat is, de vigyázz, olyasvalakit válassz, aki hasonlóképp (vagy jobban) motivált mint te, nehogy lehúzzon! A nagy tervek leggyakoribb (önkéntelen) megbuktatója egyébként is általában a férj/feleség, érdemes hát bebiztosítani, hogy ebben is egy pályán játsszatok. Ha gyermek mellett viszitek végbe a tervet, jobban szükségetek lesz egymás támogatására, mint valaha.

4. Az leszel, amit megeszel!

Az örök mumus, a legnagyobb kihívás mind közül: az étrend helyes megválasztása. Könyvtárakat töltene meg a témában írt szak- (és kevésbé szak-)irodalom: a kiegyensúlyozott étrend kialakítása nem könnyű, egy azonban biztos, a divatdiéták sosem vezetnek jóra. Attól függően, hogy a testsúlyodat milyen mértékben szeretnéd avagy nem szeretnéd gyarapítani, milyen sportot űzöl, és milyen jellegű munkát végzel a mindennapokban, az ideális tápanyag-bevitel mennyisége és összetétele egyénileg különböző lehet. Alapvetésként elmondható, hogy a napi többszöri rendszeres étkezés, a mértékletesség és a változatos, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag hozzávalók elengedhetetlen alapelvei az étkezésnek. A főtt és párolt elkészítési mód preferált az olajban sütéshez képest. Azonban a legveszélyesebb csapdát az “üres” kalóriák százai jelentik, melyek a nassokban, üdítőkben besettenkednek a szervezetbe: ezeknek könnyen gátat szabhatunk a rendszeres étkezések betartásával, és a nass helyett beiktatott gyümölcsök, zöldségek bevetésével. Az étrendünket is akkor tudjod csak tartani, ha szereted, amit megeszel, így tényleg ne feledd a fő szabályt: nincsenek tiltott ételek, csak tiltott mennyiségek!

5. Szabadulj meg a káros szenvedélyektől!

Az emberi test és lélek függőségre hajlamos, erről bizony az agyunk működése tehet. Így nem is az a feladatod, hogy kiirtsd az addikció tárgyait, elég, ha lecseréled! A sport bizonyítottan biokémiai folyamatok összességét indítja el a szervezetben, többek között az endorfin nevű ópiátot termelve, amely ugyanaz az “örömforrás” az idegrendszernek, mint a dohányzás vagy az alkohol. Könnyebb az ezekről való leszokás, ha a testednek megadod ugyanazt a kémiai stimulációt, csak lecseréled a kiváltó okát!

6. Pihenj és érezd jól magad!

A napi pörgés és stressz gyilkos mókuskerékké válhat. A sport elképesztően sokat levezet a stresszből (majd meglátod!), de egy hónapban legalább egy napra kell az igazi, nagykönyv szerinti teljes regeneráló kikapcsolás. A jó értelemben vett passzív pihenés szükséges ahhoz, hogy leengedj, és feltöltsd az energiaraktáraidat. A jóleső semmittevésnél egyvalami üdíthet fel jobban testileg-lelkileg, és ez a wellness. A szaunák, gőzkabinok, só- fény- és aromaterápiák, masszázsok és fürdők jótékony hatása évezredek óta ismeretes, kultúrák tucatjai éltek vele a történelem folyamán, és szerencsére napjainkban már szinte mindenütt hozzáférhető: ne hagyjuk hát ki az életmód-programból. 

7. Vigyél rendszert az életedbe!

A sikeres offenzíva nem ezen áll, de hiányán elbukhatnak erőfeszítéseid. Az élet számos területén kell kemény munkával helytállni, és ezek a hullámok hajlamosak elsodorni a kezdeti életmód-reformert. Ezért lényeges, hogy a havi, heti, napi rutinjaidban meglegyen a szent és sérthetetlen helye az életmódod kulcstényezőinek: a pihenésnek, a sportnak és az étkezéseknek. Ezekből ne engedj, és nagy baj nem lehet.

8. Tűnés kifelé!

Azaz: irány a szabad levegő! Keress olyan sportot, amit a szabadban tudsz űzni: minden évszak tartogat megfelelő feltételeket két- és négykerekű eszközök használatához, vízisportokhoz, téli sportokhoz, vagy egyszerűen csak - jolly jokerként – kiránduláshoz. A kikapcsolódás fantasztikusan regeneráló formája, amit zöldben-kékben-szürkében-fehérben űzhetsz: vétek lenne kihagyni.

9. Utazz!

Mehetsz a szomszéd régióba, át a zöldhatáron, avagy világ körüli útra, egy a lényeg: a puszta létezésedből ingerek hatására lesz élményekkel teli minőségi élet. Ha választhatsz a kimozdulás vagy a nem kimozdulás között, ne legyél rest, és kelj fel a babérjaidról – odakint vár a világ!

Kedves Olvasó, ha idáig eljutottál, valószínűleg kapisgálod már, hogy az egészséges életmód túlmutat a puszta fizikai megmozduláson és a lelki nagytakarításon. A testednek nyújtott gondoskodás, úgymint a sportolás, helyes étkezés, kényeztetés, valamint a mentális ránctalanítás lendületes kölcsönhatásra lépnek egymással, egy vidámabb, egészségesebb életet biztosítva neked. Belevágni nem mindig egyszerű, de a kitartás meghozza gyümölcsét - megmozdulásra fel, életmód-reformerek!

 

Szólj hozzá

életmód bigger~longer~uncut